DE JEUGDGEZONDHEIDSZORG OP DE BASISSCHOOL

In de provincie Groningen wordt de jeugdgezondheidszorg voor kinderen van 0-19 jaar uitgevoerd door GGD Groningen. Tot de leeftijd van 4 jaar gaan ouders met hun kinderen daarvoor naar het consultatiebureau. Vanaf het vierde jaar komt u de medewerkers van de Jeugdgezondheidszorg tegen op de basisschool.

Hier leest u wat de Jeugdgezondheidszorg doet tijdens de basisschoolperiode.

Werkwijze Jeugdgezondheidzorg (JGZ) op de basisschool.

Met ingang van schooljaar 2021-2022 verandert GGD Groningen de werkwijze van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) op basisscholen. De verandering betreft het gezondheidsonderzoek van kinderen in groep 2.

Wat verandert er?

• Vanaf het nieuwe schooljaar (eind augustus 2021) roepen we kinderen rond hun 5e verjaardag op voor het gezondheidsonderzoek. Ongeacht in welke groep zij op school zitten.
  • Vanaf het nieuwe schooljaar nodigen we alle 5-jarigen samen met hun ouder(s) uit om naar een consultatiebureau te komen. Vooral vanwege de jonge leeftijd van de kinderen vinden wij het belangrijk om ouders meer te betrekken bij dit onderzoek. Ouders hebben op deze manier meteen de mogelijkheid om vragen te stellen en/of zorgen te bespreken.
  • Wat betreft de vragenlijst die ouders over hun kind invullen: met ingang van schooljaar 2021-2022 gaan we gebruikmaken van de digitale oudervragenlijst van Jij en Je Gezondheid. Dit is een eenvoudige, betrouwbare vragenlijst.

Wat verandert er niet?

• Het gezondheidsonderzoek voor kinderen in groep 7 blijft op school plaatsvinden.
  • Elke basisschool houdt een vast JGZ-team, dat bestaat uit een jeugdarts, een jeugdverpleegkundige, een doktersassistent en een logopedist.
  • De jeugdverpleegkundige is, als eerste contactpersoon, bereikbaar voor overleg over de gezondheid en het welzijn van jouw kind.

Contact

Heb je vragen over de nieuwe werkwijze van de Jeugdgezondheidszorg op basisscholen? Of heb je andere vragen omtrent de gezondheid, ontwikkeling en/of groei van je kind, dan kun je natuurlijk ook altijd bij ons terecht.

Bel gerust met GGD Groningen. Dat kan via 050 367 4991. Een bericht sturen via WhatsApp kan ook: 06 52 57 92 53. We zijn bereikbaar: maandag t/m vrijdag, 8.00 – 17.00 uur.

Meer informatie over GGD Groningen en de Jeugdgezondheidzorg vind je op www.ggd.groningen.nl/kind-en-opvoeding