Weekbericht 4 november 2020

Vanaf vanavond zijn er weer een aantal extra beperkende landelijke coronamaatregelen van kracht. U weet er na gisteravond alles van. Die beperkingen zullen mogelijk effect hebben op uw eigen persoonlijke (werk)situatie, waar de school meestal geen weet van heeft…. Namens het team van de Nassau: sterkte en houd moed! Dat doen het team ook! Soms tegen de verdrukking in.

Even kort door de bocht: eigenlijk is de Nassau op dit moment, net als elke andere basisschool, de constante factor in het dagelijkse leven van elk gezin. Voor leerlingen in de leeftijd tot 13 jaar verandert er namelijk helemaal niets. En dit betekent dat er ook geen veranderingen zijn te melden door mij op coronagebied. En dat is voor veel leerlingen (en hun ouders) een geruststelling en laat het vooral zo blijven. Want er wordt al zoveel gesproken over het onderwijs. Door de politiek, journalisten, gemeente, ouders; eigenlijk door iedereen. Het gaat dan veel over: lesuitval, gebrek aan invallers, wachttijden bij coronatesten, beslisbomen , “ouders op afstand”, over gevolgen van de lockdown (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kinderen-van-laagopgeleide-ouders-liepen-zorgwekkende-achterstanden-op-door-sluiting-basisscholen~bc3b7aaf/ ), en ga zo maar door.

Er zijn veel woorden nodig om te duiden wat er gaande is in de grote totale wereld die “op z’n kop lijkt” te staan. Gelukkig is er ook nog een andere kant, waar het team van de Nassau dagelijks mee te maken heeft. Heel veel leerlingen die met heel veel enthousiasme naar school komen om elkaar te ontmoeten in een vertrouwde en veilige “kleine wereld” die de Nassau wil zijn.

Daarom deze keer van mijn kant maar eens wat minder woorden; de leerlingen zijn aan zet (zie de foto's) . Want terwijl er deze dagen veel gesproken wordt over allerlei mondiale problemen voor en door volwassenen, maken onze leerlingen lampionnen. Ze laten aan elkaar hun talent zien, hebben er plezier bij en werken samen. Dat zegt vaak veel meer dan woorden…… Wat er ook speelt, laat het vooral de kinderen zijn.

Een goede week gewenst. Voor velen helaas in besloten kring….

Groet, Cees Aandewiel.