Weekbericht 23 september 2020

Beste Nassau-ouders,

Hieronder leest u (in willekeurige volgorde) meer informatie over de schoolfotograaf, de kinderboekenweek, cinekid, schaken na schooltijd en de "corona-struggle".

Uw kind heeft deze week een flyer mee naar huis gekregen van de schoolfotograaf. Daarop leest u een unieke inlogcode om een bestelling te kunnen doen via schoolbeeld.nl Helaas waren tijdens de fotosessie niet alle leerlingen op school aanwezig wegens de RIVM beperkingen. Als er zich een mogelijkheid voordoet, zal de fotograaf opnieuw op school komen om de ontbrekende foto's alsnog te schieten en in de herhaling te gaan.

In de bijlage leest u meer over de jaarlijks terugkerende sympathieke schoolactie van boekhandel Riemer. Bij de aanschaf van een kinderboek, spaart u tegelijkertijd voor de uitbreiding van de boekencollectie van de Nassauschool. Daarom: van harte bij u aanbevolen!

Tijdens het landelijke Cinekid Festival (7 t/m 23 oktober) worden de jaarlijkse Nationale Publieksprijzen uitgereikt voor Nederlandstalige producties. De Nassauschool is ook dit jaar Cinekid-juryschool. Alle kinderen van groep 1 t/m 8 kijken en beoordelen fragmenten tijdens de lessen 'kritisch kijken'. De groepen 7 en 8 volgen workshops over het zelf maken van films en het kijken naar digitale kunst. Ze bekijken hun zelfgemaakte films hierna in het Groninger Forum en hun film, script en de acteurs dingen mee naar landelijke prijzen in de wedstrijd 'Shorts for Kids'. Meer weten? www.cinekid.nl

Ook dit jaar wordt er weer een schaakcursus op de Nassauschool gegeven. Iedereen vanaf groep 3 kan hieraan meedoen. De cursus begint na de herfstvakantie op woensdag 21 oktober en duurt 12 lessen. De schaaklessen vinden elke woensdag plaats van 13.00 tot 14.00 uur aan de Nassaulaan. Coronaproof! Er wordt les gegeven (twaalf keer) aan de hand van de stappenmethode van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB). Sommige kinderen hebben al eerder meegedaan aan de schaakcursus en zijn in het bezit van een schaakdiploma. Voor hen is er een vervolgcursus. De kosten bedragen 25 euro. Dit bedrag kan op de eerste les worden betaald. Meer weten of aanmelden? Zoek contact met schaakmeester Hiddo Zuiderweg. E-mail: [email protected]

Afgelopen vrijdag werden de scholen in Nederland totaal verrast door de politieke uitspraak dat leerlingen met milde "corona"- klachten gewoon naar school kunnen. Het geeft voor u wat meer duidelijkheid en dat is goed! Er zullen dus minder leerlingen dagelijks worden afgemeld en de lesprogramma's kunnen beter gevolgd worden. Tegelijkertijd gelden nog wel de strenge regels voor de leerkrachten. Daar geldt: bij de geringste twijfel, blijf thuis en laat je (snel) testen! Hoe het één met het ander samenvalt (verkoudheid van leerlingen en besmetting naar leerkrachten) is met geen mogelijkheid te voorspellen. Ook hier geldt: we wachten het af en gaan uit van de goede en oprechte bedoelingen van iedereen. In het vertrouwen dat er uiteindelijk altijd begrip is voor het feit dat lesuitval bijna niet uitgesloten kan worden….. En dan geldt: de school doet bij uitval van leerkrachten en dus thuisopvang zijn uiterste best binnen een dag (t)huisonderwijs aan te bieden! Wordt vervolgd!

Leuk om te weten: Maandag 21 september zijn de groepen 7 naar Amsterdam geweest om een bezoek te brengen aan het Rijksmuseum. Volgende week, op dinsdag 29 september, zijn de groepen 8 aan de beurt.

Tenslotte: houdt u er rekening mee dat maandag 5 oktober de school gesloten is ivm een studie/margedag?

Tot volgende week. Met vriendelijke groet, Cees Aandewiel.